معظم النساء لا تجد حل فى التوفيق بين هم الشغل والبيت وعدم معرفه التوفيق بينهم
وتكدس الاحمال عليها اللى ممكن تسببلها امراض نفسيه وعصبيه
أسره , تنظيم الوقت والاسره , تنظيم الاسره , التوفيق بين الاسره والعمل , التنظيم بين الشغل واالبيت, الاداره بين الشغل والبيت,التوفيق بين العمل والمنزل,العمل ,المنزل ,الشغل, البيت , الهم ,التعب, الارهاق, الجهد , الاكل ,الطعام , الغذاء , الافطار,نصائح ,نصائح لاداره الوقت
بنقدملك بعض النصائح اللى تساعدك فى اداره الوقت بين المنزل والعمل
- أكتبى جدول لكل المهام اللى بتعمليها فى البيت يوميا واسبوعيا حتى تتذكريها عند قرائتها
- استفيدى بأيام العطله الموجود بالعمل وحاولى تنجزى بعض المهام اللى عليكى في البيت عشان متبقيش مضغوط فى الايام الباقيه
- اعدى الغداء ليومين مره واحده بحيث يكون الطعام يكفى يومين .. يعنى مثلا لو هتعملى طبيخ .. اعملى يوم لحمه ولوبيا مثلا واليوم التانى لحمه وقلقاس مثلا .. عشان توفرى على نفسك المجهود وبكده تبقى بتطبخى 3 ايام فى الاسبوع بدل 6 أيام
- حاولى تعملى اكلات وتخزنيها عندك فى الفريزر عشان اما يكون يوم فيه ضغط تطلعى علطول من التلاجه وتستخدميه .. كتير من الستات بيعملوا كده
- حاولى فى كل اول شهر تجيبى المشتريات المهمه اللى محتجاها زى اللحمه والفراخ والحجات المهمه عشان مش كل شويه تنزلى تجيبى وتدووخى نفسك
- ممكن تستدخدمى باقيا الطعام لعمل وجبات جديده
لو عجبتك النصائح دي متبخليش بتعليق ^_^
0 التعليقات:
إرسال تعليق